فرایند مشاوره ما

مراحل خدمات مشاوره ای نوید سیفی

فرایند مشاوره ما:

ما فرایند مشاوره ‌را بر طبق یک روش مشخص، اجرا می‌کنیم. رویکرد راه‌حل‌های اجرایی منحصربه‌فرد(UPS)، برگرفته‌شده از روش مشاوره مساله گرا(Problem Based Consulting) و براساس مفهوم مشاور-مربی(Coach-Consultant Concept) است.

مشاور-مربی، حل‌مساله را از طریق برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی(از طراحی برنامه تا کنترل و ارزیابی برنامه در مرحله پیاده‌سازی راه‌حل) انجام داده و به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای مدیریت بازار خود را بهبود بخشیده و توسعه دهند. براین اساس، کارفرمایان با بهره‌گیری از تفکر استراتژیک یاد می‌گیرند که چگونه توسعه فردی یافته، برنامه‌ریزی کنند، برنامه‌ها را اجرا کنند و به موفقیت پایدار دست یابند. مشاور در این شیوه در هر یک از گام‌های مشاروه، سه نقش اساسی مشاور(تشخیص دقیق مساله، ارایه راه‌حل)، معلم(آموزش تیم عملیاتی) و مربی(همراهی با مجریان برنامه عملیاتی تا زمان دستیابی به اهداف) را ایفا می‌کند.

چنانچه يافتن و اجرای راه‌حل در قالب يک فرآيند انجام نشود، علت اساسي ايجاد مشکل شناسايي نشده و مسايل سخت‌تری را بوجود خواهد آورد. فرایند مشاوره ما طی پنج مرحلۀ زیر انجام می‌شود

1- شناخت مساله و منشاء آن

چنان‌چه راه‌حلی برای رفع نیاز، یافت نشود، مساله بوجود می‌آید. نیازهای اصلی در کسب و کار ممکن است رقابتی، سازماندهی، مالی و یا عملیاتی باشد. وظیفه اصلی ما در این مرحله، گفتگو با مشتری است تا درک مشترکی از موضوع مطرح شده، ایجاد شود. برای اطمینان از این‌که مورد مطرح شده از سوی مشتری، همان مساله اصلی است یا منشاء دیگری دارد، ما با طرح پرسش‌هایی پیرامون موضوع و بررسی پاسخ‌ها، مساله اصلی را از درون موضوع مطرح شده بیرون می‌آوریم و آن‌را درست تعریف می‌کنیم.

2- ارایه و گزینش راه‌حل‌های کاربردی

پس از تعریف دقیق صورت مساله، آن‌را به اجزای تشکیل دهنده آن(عوامل ایجاد مساله) تجزیه می‌کنیم. آن‌گاه، اهداف حل مساله را تعیین کرده تا بدانیم آیا پاسخ به صورت مساله(راه‌حل‌های پیشنهادی)، ما را به اهداف‌مان(رفع مساله) نزدیک می‌کند یا خیر. راه‌حل‌های پیشنهادی منحصربه فرد بوده و برای رفع یک نیاز خاص، در یک سازمان مشخص و در یک زمان معین، کاربرد دارد. ما نباید از آن‌ به‌عنوان نسخه‌ای عمومی برای حل سایر مسایل و یا سایر شرکت‌ها، استفاده کنیم.

3- تشکیل و آموزش تیم اجرای راه‌حل

راه‌حل‌های کاربردی باید به چند سوال اساسی پاسخ دهند(چرا؟ چه‌هنگام؟ در چه‌مکان؟ چگونه؟ و توسط چه کسی؟). چنان‌چه بهترین راه‌حل‌ها را دراختیار داشته باشیم ولی نتوانیم آن‌را به مرحله اجرا درآوریم(یا در اجرای آن ضعف داشته باشیم)، آن راه‌حل ناکارآمد خواهد بود. بنابراین، ما باید از توان عملیاتی متولیان و مجریان اصلی انجام راه‌حل‌ها(مدیران و کارکنان تیم حل مساله)، مطمئن شویم و درصورت لزوم آموزش‌های لازم را برای نحوه اجرا، به آن‌ها ارایه دهیم.

4- زمانبندی و اجرای راه‌حل

مرحله اجرا، نیاز به تخصیص منابع کافی در سازمان، واکنش بموقع سازمان به موانع اجرا و تمرکز بر همسویی فعالیت‌های سایر واحدهای سازمان، برای اجرای راه‌حل دارد. بنابراین قبل از اجرای نهایی برنامه تدوین شده برای حل مساله و دستیابی به اهداف تعیین شده، لازم است تا راه‌حل یا راه‌حل‌های انتخاب شده را بطور عملیاتی آزمون کنیم. با اطمینان از اجرایی بودن برنامه در سطح وسیع‌، طبق زمانبندی از قبل تعیین شده، عملیات به اجرا گذاشته خواهدشد.

5- کنترل و ارزیابی عملیات

مدیر تیم حل مساله علاوه بر اینکه باید از حل ریشه‌ای مساله مطمئن شود، می‌بایست اقداماتی انجام دهد که پس از این، چنین مسائلی پیش نیاید. بنابراین فرایند حل مساله باید در سازمان نهادینه و در مواجهه با سایر مسایل، تکرار شود. برای اطمینان از انطباق عملکرد تیم اجرایی، در دستیابی به اهداف تعیین شده، نظام ارزیابی و کنترل برنامه تدوین خواهد شد که شامل سه بخش کنترل برنامه سالانه(با هدف اطمينان شرکت از اینکه آيا به اهداف قابل دسترسى که در برنامه مشخص شده است، دست يافته است يا خیر)، کنترل سودآوری(با هدف تعیین سود واقعى هریک از محصولات و هر یک از بخش‌های بازار با شاخص هزینه‌های عملیاتی) و کنترل استراتژیک(با هدف بررسی میزان هماهنگی و تناسب سیاست‌های اساسی و اقدامات عملیاتی با فرصت‌های موجود در بازار برای بهبود عملکرد بازاریابی شرکت).

اینفوگرافی فرآیند مشاوره در UPS

بازدیدها: 87

درخواست مشاوره

This site is protected by wp-copyrightpro.com