نیازهای-مشتریان-نوید-سیفی
نیازهای مشتریان‌تان را بدانید
2018-09-17
شراکت-در-کسب-و-کار-نوید-سیفی
شراکت در کسب و کار
2018-09-30
راهنمای-راه-اندازی-مشاوره-آنلاین-نوید-سیفی

راهنمای راه‌اندازی کسب و کار مشاوره آنلاین

همواره تقاضای خدمات مشاوره‌ای در زمینه های مختلف وجود دارد. ظهور اینترنت، ارایه مشاوره کسب و کار را افزایش داده است، زیرا مشاوران از این امکان برای جهانی شدن و اریه خدمات به صورت آنلاین استفاده می‌کنند.

متخصصی که می‌خواهد مشاوره آنلاین بدهد، نیاز به ابزار مناسب و خدمات متنوع دارد:

  • نرم افزار تماس ویدیویی برای ارتباط مستقیم با مشتریان
  • سرویس پیام رسان و ایمیل برای برقراری ارتباط با مشتریان
  • تقویم برای مدیریت قرار ملاقات‌ها
  • سیستم پرداخت، برای دریافت پول از مشتریان

استفاده از تعداد زیادی ابزار بصورت جداگانه، کار را پیچیده کرده و تاثیر منفی برروی بهره‌وری مشاور خواهد داشت. برای جلوگیری از چنین مشکلی و ایجاد یک کسب و کار آنلاین موفق، کارشناسان باید یک پلت فرم مشاوره همه جانبه داشته باشند.

با استفاده از یک ابزار واحد و یکپارچه برای مدیریت قرار ملاقات‌ها، برقراری ارتباط با مشتریان و دریافت پول، گردش کار را ساده کرده و مشاوره آنلاین را بسیار موثر می کند.

ارتباط آنلاین

ارتباطات موثر و باکیفیت، سنگ بنای یک کسب و کار مشاوره است. مشاور باید به طور کامل مشکلات مشتری خود را به منظور ارائه بهترین راه حل‌ها، درک کند.

مشاوره‌های آنلاین معمولا به چند نوع ارتباط نیاز دارند:

  • تماس های ویدیویی برای تعاملات چهره به چهره بین مشاوران و مشتریان: تماس ویدیویی(برخلاف تماس تلفنی) به ایجاد اعتماد شخصی کمک می‌کند، که برای مشاوره آنلاین ضروری است.
  • چت آنلاین برای تبادل پیام‌ها: از این قابلیت می‌توان به طور جداگانه یا در ترکیب با تماس‌های ویدئویی استفاده کرد.
  • تماس‌های گروهی برای ارایه آموزش‌های گروهی: این امکان هنگامی مفید است که یک نیاز است خدمات مشاوره به چندین مشتری(یا چندین فرد از سازمان یک مشتری) در یک زمان ارایه شود(مانند وبینار).
  • انتقال ایمن فایل برای ارسال و دریافت اطلاعات: این امکان اجازه می‌دهد تا محتوای آموزشی، اسناد حقوقی، رسیدهای مالی و سایر اطلاعات بصورت مطمئن ایمن بین مشتری و مشاور رد و بدل شود.
  • پخش صفحه نمایش برای نمایش صفحه کامپیوتر شما در طول مشاوره: این قابلیت مخصوصا برای وبینار مفید است.

نیازی به گفتن نیست که یک پلت فرم مشاوره همه جانبه، باید از تمام این نوع ارتباطات پشتیبانی کند. حتی اگر به طور روزانه نیازی به همه آن‌ها نباشد، ولی باید بتوان درصورت نیاز از هرکدام از آن‌ها و در هر زمان، استفاده کرد.

همچنین باید در نظر داشته باشیم که امروزه بیشتر افراد از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود به اینترنت متصل شده و از آن استفاده می‌کنند. بنابراین هم مشاور و هم مشتری باید قادر به استفاده از ابزار و امکان ارتباطات دوسویه و همه جانبه هم در دسکتاپ و لپ تاپ و هم در دستگاه‌های تلفن همراه و تبلت ، باشند. این به این معنی است که یک پلت فرم مشاوره نیاز به برنامه‌های تلفن همراه برای IOS و Android  دارد.

مدیریت موثر زمان

اکثریت مردم معمولا زندگی پرمشغله‌ای دارند، زیرا کار، تفریح ​​و زندگی شخصی را ترکیب می‌کنند. این مورد  مشکلات زیادی را برای مشاوران ایجاد می‌کند. تصور کنید که شما برای مشاوره آماده هستید و مشتری در زمان تعیین شده، حاضر نمی‌شود و به این معنی است که شما زمان و درآمد را از دست می‌دهید. به همین دلیل برای مشاوره آنلاین نیاز به یک ابزار برای مدیریت مفید زمان است.

یک پلت فرم مشاوره آنلاین باید با تقویم بومی ساخته شود که مدیریت زمان موثر و آسان را تضمین کند. این تقویم باید به مشاوران اجازه دهد تا ببینند که چه تعداد وقت مشاوره‌ای و در چه زمان‌هایی رزرو شده است. تقویم باید زمانی که یک مشاور در دسترس است را نیز نشان دهد.

نرم افزار یا سایت مشاوره باید از اطلاعیه‌های ایمیلی نیز پشتیبانی کند. در حقیقت، مشاوران و مشتریان را می‌توان از این طریق در مورد هرگونه به‌روز رسانی در تقویم‌ها، مطلع کرد.

به غیر از اطلاعیه‌های ایمیلی، یک پلت فرم مشاوره همه جانبه باید بتواند به طور خودکار SMS یادآور به مشاوران و مشتریان ارسال کند تا هیچ‌کدامشان مورد مشاوره آینده را فراموش نکنند.

تقویم همچنین باید به مشاوران و مشتریان اجازه دهد تا در صورت نیاز، مجددا از وقت خود استفاده کنند. اگر مشاوران زمان ارایه خدمات خود را لغو کنند، باید بتوانند تاریخ و زمان دیگری را تنظیم کنند. به این ترتیب، تقویم به مشاوران کمک می‌کند تا بتوانند برنامه‌ریزی‌های خود را مدیریت کنند.

اگر برای مدیریت برنامه خود از قبل از یک تقویم دیگر (مانند تقویم گوگل) استفاده می‌کنید، می‌توانید به راحتی آن را با پلت فرم مشاوره خود ادغام کنید تا همه رویدادها به طور خودکار به تقویم موجود اضافه شوند.

فرآیند پرداخت ساده

به عنوان یک مشاور، می‌خواهید تضمین داشته باشید که مشتریان شما برای دریافت خدمات مشاوره، پول پرداخت خواهند کرد. این نگرانی برای مشتریان هم وجود دارد. چون مشتری هم تضمین می‌خواهد تا در صورت پرداخت، بتواند مشاوره با کیفیت مدنظرش، دریافت کند.

درخواست پیش پرداخت قبل از شروع مشاوره می‌تواند یک راه‌حل باشد، اما تعداد کمی از مشتریان مایل به انجام آن هستند. برخی از نرم افزار  یا سایت مشاوره روند پرداخت را بهبود می بخشد و مشکلات را از بین می برد. هنگامی که مشتریان یک سرویس را رزرو می کنند، هزینه مشاوره به طور خودکار در حساب‌های خود در بخش پنل کاربری مشتری نگهداری می‌شود. پس از آنکه مشاوره تمام شد، مشتری با رضایت از حساب ذخیره شده خود در نرم افزار یا سایت، پول را به حساب مشاور منتقل می‌کند. به این ترتیب، مشاوران مطمئن هستند که چنانچه خدمات مطلوب را ارایه دهند پول دریافت می‌کنند و مشتریان هم مطمئن هستند که تا پایان زمان مشاوره پولی به مشاور پرداخت نکرده‌اند و از این حساب ذخیره می‌توانند محصولات یا خدمات دیگری از نرم افزار یا سایت خریداری کنند. پول ذخیره شده در پنل کاربری مشتری، درهرحال صرف دریافت خدمات یا محصولات خواهد شد(مدیر نرم افزار یا سایت مطمئن است که این مبلغ را دریافت خواهد کرد و مشتری هم می‌داند که درهر صورت باید این مبلغ را برای دریافت خدمات یا محصولات پرداخت کند).

حسابداری آسان

مشاوران باید بتوانند به راحتی حساب‌های خود را مدیریت کنند. به این معنی که بدانند چه مقدار پول و در چه شرایطی بدست می‌آورند ‌و این پول ‌پس از کسر چه مواردی(مالیات، کمیسیون و…) عایدشان شده است.

مدیریت ساده مشتری

شناخت مشتریان، کلید موفقیت تجاری است. بنابراین در ابتدا نیاز به جمع آوری اطلاعات از مشتریان گروه هدف و تجزیه و تحلیل آن است. در ادامه لازم است پلت فرم مشاوره آنلاین، دارای یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) باشد. تا مدیر نرم افزار یا سایت بتواند به آسانی تمام اطلاعات این مشتریان را مدیریت کند.

از طریق اطلاعات ذخیره شده در این سیستم(مشخصات مشتریان بلقوه و بلفعل)، می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند و کارآمد برای جذب، نگهداشت و توسعه مشتریان استفاده کرد. همچنین این سیستم یک سابقه کامل تعاملات نرم افزار یا سایت با مشتری را ذخیره می‌کند و مدیر نرم افزار یا سایت از تمامی و آخرین نوع ارتباط که با هر مشتری صورت گرفته است، مطلع شود.

در نهایت، چنین سیستمی اجازه می‌دهد تا مشاوران پس از هر مورد مشاوره، بازخورد مشتریان خود را دریافت کنند. این قابلیت کمک می‌کند تا مشاوران خدمات خود را مفیدتر و با کیفیت بالاتری انجام دهند.

مشارکت مشاوران و انتخاب مشتریان

بسیاری از مشاوران به تنهایی کار می‌کنند یا کسانی هستند که سازمان‌های مشاوره ای خود را اداره می‌کنند و کارشناسان دیگر را برای مشاوره به کار می گیرند. بنابراین، نرم افزار مشاوره موثر باید مقیاس پذیر باشد. به این معنی که همه مشاوران باید بتوانند از آن استفاده کنند و درعین حال تمام مشاوران باید تابع قوانین نرم افزار یا سایت بوده و عملکرد مشابه داشته باشند.

همچنین، مشتریان باید بتوانند مشاورهایی را انتخاب کنند که می‌خواهند با آن‌ها کار کنند، برنامه‌های خود را بررسی کرده و قرارهای ملاقات آنلاین خود را انجام دهند.

مدیر نرم افزار یا سایت باید بتواند بدون ایجاد وقفه‌ای در امور، مشاورین را اضافه و یا حذف کند. مدیران نرم افزار یا وبسایت باید قادر به ردیابی عملکرد پلت فرم باشند و دسترسی کامل به پایگاه اطلاعات مشتری، تاریخ پرداخت‌ها، تمام تقویم ها و غیره داشته باشند(این کار به فرد دیگری تفویض یا برون سپاری نشود).

کارکرد نرم افزار یا وبسایت مشاوره آنلاین

همچنان که ارایه ویژگی‌های یک پلت فرم مشاوره آنلاین را از دیدگاه مشاور اهمیت دارد، به همان اندازه مهم است کاملا درک کنیم که چگونه این نرم افزار یا سایت برای مشتریان کار می کند. بنابراین مراحلی را که مشتری هنگام استفاده از این نرم افزار باید طی کند و نیز مدت زمان انجام مراحل برای کاربر، باید بررسی شود.

مراحل زیر یک نمونه از اقداماتی است که مشتری باید برای دریافت مشاوره آنلاین در نرم افزار یا سایت انجام دهد:

مرحله 1 : انتخاب نوع مشاوره

در ابتدا مشتری موضوع مورد نظرش را برای دریافت خدمات مشاوره انتخاب می‌کند.

مرحله 2 : انتخاب مشاور

براساس مشاهده رزومه مشاوران، مشاوری که به نظرش صلاحیت ارایه مشاوره در زمینه مورد نظرش را دارد انتخاب می‌کند.

مرحله 3 : بررسی برنامه زمانی مشاور

مشتری تقویم مشاور را به منظور انتخاب تاریخ و وقت چک و زمان مورد نظرش را انتخاب می‌کند.

مرحله 4 : رزرو یک قرار ملاقات

هنگامی که مشتری یک مشاور، تاریخ و وقت مناسب را انتخاب کرد، برای رزرو ملاقات اقدام می‌کند. در این مرحله مشتری باید روش پرداخت را انتخاب کند و اطلاعات پرداخت را وارد کند.

هنگامی که قرار ملاقات رزرو می شود، مشتری یک ایمیل تأیید دریافت می کند. علاوه بر این، به مشتری در نزدیک زمان مشاوره از طریق ایمیل یا پیام کوتاه یادآوری می‌شود.

در نهایت هزینه مشاوره به صورت خودکار در حساب مشتری نزد نرم افزار یا سایت، نگهداری می‌شود. البته، اگر زمان یک مشاوره لغو شود، رزرو به تاریخ دیگری موکول شده، یا این هزینه بازگشت می‌شود و مشتری از موجودی حسابش، خدمات یا محصولات دیگری را خریداری خواهد کرد.

مرحله 5 : برگزاری یک مشاوره

گام بعدی دریافت خدمات مشاوره‌ای از مشاور است. راه های مختلفی برای ارائه مشاوره آنلاین وجود دارد: با استفاده از ویدیو یا تماس صوتی، با چت زنده دو سویه، و یا با تماس گروهی(مدت زمان مشاوره در یک تقویم مشاور مشخص شده است).

مشتریان می توانند از طریق دسکتاپ، لپ تاپ، دستگاه های تبلت یا تلفن همراه (با هر سیستم عاملی) مشاوره بگیرند.

مرحله 6 : پرداخت نهایی

هنگامی که یک مشاوره خاتمه می‌یابد، با تایید مشتری، پول ذخیره شده در حساب پنل کاربری مشتری به حساب بانکی نرم افزار یا سایت منتقل می شود. سرعت انتقال پول معمولا بستگی به سیستم بانکی استفاده شده توسط پلت فرم نرم افزار یا سایت دارد.

با چنین فرآیندی، مشتریان از پیش می‌دانند که هزینه مشاوره چقدر است و با اختیار و اعتماد کافی پرداخت اولیه را انجام داده و پس از دریافت مشاوره مطلوب، پرداخت نهایی را تایید خواهند کرد(پنجره پرداخت نهایی تا زمانی که کاربر اقدام به تایید نکرده باشد برای او در هر زمان که به نرم افزار یا سایت مراجعه می‌کند باز خواهد ماند. مانند نرم افزار اسنپ).

مرحله 7 : ارائه بازخورد

در مرحله نهایی فرآیند مشاوره آنلاین، مشتریان یک ایمیل برای یک بررسی مختصر و ارائه بازخورد دریافت می‌کنند و از ایشان دعوت می‌شود تا آن را تکمیل و ارسال کنند(یا در نرم افزار یا سایت این فرم بصورت پاپ آپ برای مشتریان پس از پایان مشاوره یا پس از پرداخت نهایی باز خواهد شد. مشاوران می‌توانند بازخوردها را تحلیل و در بهبود کیفیت خدمات خود بکار بگیرند.

ترجمه و ویرایش: نوید سیفی

مرداد ماه 1397

منبع: https://rubygarage.org/blog

 

بازدید: 32

نوید سیفی
نوید سیفی
نوید سیفی(مشاور مدیریت کسب و کار – بازاریابی و فروش)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

This site is protected by wp-copyrightpro.com