بازاریابی و فروش تلفنی - نوید سیفی
راهنمای بازاریابی تلفنی
2017-02-03
هدفگذاری فروش

جایگاه اهداف در برنامه‌ریزی فروش

مقدمه:

در سفرهای دریایی ما می‌توانیم جهت جغرافیایی خودمان را با تعیین محل ستاره قطبی در آسمان بسنجیم. ولی مقصد ما رسیدن به ستاره قطبی نیست و استفاده از این امکان، تنها برای تعیین جهت حرکت ما خواهد بود. لذا، این نکته‌ را نباید فراموش کنیم که، هدفگذاری برای تعیین جهت است نه تعیین مقصد!

علاوه بر این هدفگذاری اولویت های ارزشی ما را تعیین می‌کند(چه تصمیمی برای ما در درجه اهمیت کمتر یا بیشتری قراردارد). پس ما برای هدایت کسب و کارمان، باید بدانیم چه اهدافی داریم و تصمیماتی که منجر به اقدامات آتی ما خواهد شد، آیا ما را به هدفمان نزدیک می‌کند و یا باعث دور شدن ما از هدف می‌شود.

اهداف در برنامه بازاریابی و فروش:

در تدوین طرح بازاریابی بخش مهمی تحت عنوان “اهداف” وجود دارد. این اهداف برگرفته از بیانیه‌های ماموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های سازمانی است و مسیر ما برای دستیابی به این مقاصد، از طریق استراتژی بازاریابی، مشخص خواهد شد.

الف– اهداف بازاریابی: سهم ما از بازارکل، جغرافیای گروه‌های هدف و … را تعیین می‌کند. به پرسش “به چه کسی و در کجا بفروشیم؟” ، پاسخ مناسب بدهیم.

ب– اهداف فروش: مقدار فروش تعدادی و ریالی کالا و خدمات را تعیین می‌کند. به پرسش “چه مقدار فروش به هر مشتری در محدوده مشخص شده، داشته باشیم؟” ، پاسخ مناسب بدهیم.

ج– اهداف مالی: پیش‌بینی درآمد و سود مورد انتظار ما در قبال انجام عملیات بازاریابی و فروش است. به پرسش ” انتظار داریم تا از طریق بازاریابی و فروش، به چه میزان سود برسیم و هزینه‌های مجاز ما در این عملیات چیست؟” ، پاسخ مناسب بدهیم.

جمع بندی:

برای موفقیت در محیط پر تلاطم کسب و کار، لازم است تا به درستی اهداف سازمانی را تعیین کنیم، اهداف را اولویت‌بندی کنیم و به منظور دستیابی به اهداف، استراتژی مناسب را اتخاذ و در مرحله اجرا هم، افراد توانمند را دراختیار گرفته و آن‌ها را بخوبی هدایت و کنترل کنیم.

نویسنده: نوید سیفی

 

 

 

بازدیدها: 40

نوید سیفی
نوید سیفی
نوید سیفی(مشاور مدیریت کسب و کار – بازاریابی و فروش)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

This site is protected by wp-copyrightpro.com