مراحل تدوین برنامه بازاریابی
تدوین برنامه بازاریابی(قسمت اول)
2018-07-28
حل-مساله-در-سازمان-نوید-سیفی
فرآیند حل مساله در سازمان
2018-08-08
مراحل تدوین برنامه بازاریابی

مراحل تدوین برنامه بازاریابی(قسمت دوم):

در قسمت اول، بخش‌های شناسایی و تحلیل بازار و شناسایی شرکت را توضیح دادیم و در این قسمت به بخش اهداف و استراتژی‌های بازاریابی و فروش می‌پردازیم.

3- اهداف

بطورکلی اهداف، شرایط مطلوب هر کسب و کار را مشخص می‌کند. مشاوران پس از بررسی این‌که یک کسب و کار در حال حاضر در چه وضعیتی است(وضعیت موجود)، نسبت به هدف‌گذاری(وضعیت مطلوب)، اقدام می‌کنند که شامل سه بخش زیر است.

الف – اهداف بازاریابی

ب – اهداف فروش

ج – اهداف مالی

هر یک از این اهداف باید به درستی تعیین شود و در بخش استراتژی بازاریابی، مسیر دستیابی به اهداف و در بخش تاکتیک‌ها، چگونگی رسیدن به اهداف، تعیین می‌شود.

4- استراتژی ها بازاریابی و فروش

هر شركتي بايد با توجه به موقعيت، فرصت‌ها، اهداف و منابع خاصي كه با آن روبرو است، بهترين برنامه را براي بقا و رشد دراز مدت انتخاب كند. استراتژی‌های اثر بخش بازاریابی، مدیران بازاریابی را در تعیین اهداف و اینکه هر فردی چه چیزی را کجا، در په زمانی و به چه کسی و چه مقدار بفروشد و یا چه وقت و در چه حجمی فعالیت ترفیعی انجام شود و یا سیستم توزیع چگونه باشد یا قیمت‌ها به چه شکلی تنظیم شوند، راهنمایی می‌کند. پس، این استراتژی ها باید هر چهار عنصر محصول، قیمت، مکان و ترفیع را در بر بگیرد.

الف – عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی بازاریابی شرکت

  • میزان منابع و امکانات شرکت
  • میزان هم جنس و مشابه بودن محصولات
  • میزان تشابه بازارها
  • مرحله عمر کالاها
  • استراتژی های بازاریابی رقبا

ب – تعيين استراتژي بازاريابي شركت

براساس استراتژي‎هاي کلان تعيين شده، به بررسي و تعيين استراتژي بازاريابي شرکت پرداخته مي‎شود:

مرحله 1- تجزيه و تحليل وضعيت داخلي شرکت با محوريت بخش بازاريابي و فروش

در اين مرحله، يکبار ديگر به بررسي و تجزيه و تحليل وضعيت داخلي شرکت پرداخته مي‎شود، اما اين بار تمرکز و محوريت اصلي بر روي بخش بازاريابي و فروش شرکت و فرآيندها، اهداف و برنامه‎هاي مربوط به اين بخش مي‎باشد.

در اين مرحله، آميخته بازاريابي شرکت شامل موارد ذيل، در گذشته و حال بررسي مي‎گردد:

1-  نوع و ويژگي‎هاي محصولات و خدمات شرکت

2-  شيوه قيمت‎گذاري و روند تغييرات قيمت محصولات و خدمات

3-  روش‎هاي تبليغي و ترويجي

4-  سيستم توزيع و بهره‎گيري از نمايندگي‌ها

عمده‎ترين روش‌ها و منابع گردآوري اطلاعات در اين مرحله عبارتند از:

–      مستندات، گزارشات و مدارک موجود در شرکت

–      کارکنان و مديران فعلي و قبلي شرکت

–      گزارشات و مدارک موجود در صنعت مربوطه

–      ساير منابع از قبيل خبرگزاري‌ها، مراجع اطلاع‎رساني داخلي و خارجي، نشريات تخصصي، انجمن‎هاي تخصصي و … .

مرحله 2- تجزيه و تحليل شرايط محيط بیرونی با محوريت بازاريابي و فروش

در اين مرحله نيز، مجدداً شرايط محيط بیرونی مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي‎گيرد، اما در اين مرحله، تمرکز و محوريت اصلي بر روي موضوع بازاريابي و فروش قرار گرفته و به منظور ايجاد امکان تجزيه و تحليل سيستماتيک و ساختاريافته، از مدل‌هایی نظیر پنج نيروي رقابتی پورتر، بهره‎گيري مي‎شود.

مرحله 3- تعيين استراتژي بازاريابي شركت

در اين مرحله، استراتژي بازاريابي شركت، در 5 گام ذيل تدوين مي‌گردد:

گام اول – تعيين بازار هدف

1-  تعيين بازار هدف در افق‌هاي زماني یک تا چند ساله

2-  بخش‌بندي بازار هدف براساس معيارهاي مناسب

3-  تعيين و رتبه‌بندي مشتريان در بخشهاي مختلف بازار هدف

4-  تدوين نيازها و انتظارات مشتريان و امکانات آنان

5-  تعيين روش‌هاي ايجاد وفاداري مشتريان به محصولات و خدمات شركت

گام دوم- تدوين استراتژي محصول (خدمت)

–      استراتژي تنوع يا تمرکز

–       استراتژي توسعه

گام سوم- تدوين استراتژي قيمت

–      تعيين نقش و وزن قيمت در تصميم‌گيري مشتريان

–      بررسي انواع روش‌هاي قيمت‌گذاري محصولات و خدمات و تعيين روش مناسب قيمت‌گذاري

–      تعيين نحوه قيمت‌گذاري محصولات و خدمات جديد

گام چهارم- تدوين استراتژي تبليغ و ترويج

–      تعيين نقش و اهميت تبليغ و ترويج در تصميم‌گيري مشتريان

–      شناسايي ابزارهاي تبليغ و ترويج و انتخاب ترکيب مناسب ابزارهاي ترويجي

–      تعيين بودجه مناسب تبليغ و ترويج و ميزان بودجه هر يک از ابزارهاي انتخاب شده

–      بررسي ويژه روابط عمومي، به‌عنوان يکي از مهمترين ابزارهاي تبليغي و ترويجي

گام پنجم- تدوين استراتژي توزيع

–      شناسايي شیوه‌ها و انواع کانال‌هاي توزيع

–      برنامه‌ريزي نحوه عقد قرارداد توزیع

ادامه دارد…

تدوین کننده: نوید سیفی

در قسمت سوم(قسمت پایانی)، تاکتیک‌ها و برنامه‌های عملیاتی، طراحی ساختار سازمانی، بودجه‌بندی بازاریابی، پیش‌بینی‌های مالی، سیستم کنترل و ارزیابی عملکرد و زمانبندی اجرای عملیات را توضیح خواهیم داد.

 

بازدیدها: 29

نوید سیفی
نوید سیفی
نوید سیفی(مشاور مدیریت کسب و کار – بازاریابی و فروش)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

This site is protected by wp-copyrightpro.com