حل-مساله-در-سازمان-نوید-سیفی
فرآیند حل مساله در سازمان
2018-08-08
همسویی_استراتژیک_نوید_سیفی
همسویی استراتژیک
2018-08-25
مراحل تدوین برنامه بازاریابی

مراحل تدوین برنامه بازاریابی(قسمت سوم/پایانی):

در قسمت اول، بخش‌های شناسایی و تحلیل بازار و شناسایی شرکت و در قسمت دوم، بخش اهداف و استراتژی‌های بازاریابی و فروش را توضیح دادیم و در قسمت پایانی به بخش تاکتیک‌ها و برنامه‌های عملیاتی، طراحی ساختار سازمانی، بودجه‌بندی بازاریابی، پیش‌بینی‌های مالی، سیستم کنترل و ارزیابی عملکرد و زمانبندی اجرای عملیات، می‌پردازیم.

5- تاکتیک‌ها و برنامه‌های عملیاتی

در این بخش برنامه های اجرایی متناسب با استراتژی‌های از قبل تعیین شده تدوین می‌شود. مشاوران برحسب نوع کسب و کار، نوع محصولات، مزیت‌های رقابتی، استراتژی‌های بازاریابی، تاکتیک‌های دستیابی به اهداف اهداف فروش، بازاریابی و مالی را تدوین کرده و آن‌را به برنامه عملیاتی، تبدیل می‌کنند.

6- طراحي ساختار سازماني بخش بازاريابي و فروش شرکت

1-   تعيين جايگاه بخش بازاريابي و فروش در ساختار سازماني شرکت

2-  طراحي چارت سازماني بخش بازاريابي و فروش

3-  تعيين تعداد و خصوصيات کارکنان بخش بازاريابي و فروش

4-  بررسي و طراحي شبکه ارتباطي بخش بازاريابي و فروش با ساير بخش‌هاي شركت

7- بودجه بندی بازاریابی و فروش

بودجه طرحی است که نحوه تخصیص کارآمد و اثر بخش منابع محدود یک واحد تجاری یا هر سازمان دیگر در یک دوره معین را تعیین   می کند. بودجه بازاریابی مشخص میکند که چه مقدار پول خرج کنیم تا به فروش مقداری و ریالی کالا و خدمات برسیم.

8- پیش بینی های مالی

پیش‌بینی‌های مالی شامل مواردی از قبیل برآورد نقدینگی مورد نیاز برای راه اندازی برنامه بازاریابی، تعیین دوره بازگشت سرمایه و …، می‌شود.

9- طراحي سيستم کنترل و ارزيابي عملکرد بخش بازاريابي و فروش

–      تعيين معيارهاي ارزيابي استراتژي محصول (خدمت)

–      تعيين معيارهاي ارزيابي استراتژي قيمت

–      تعيين معيارهاي ارزيابي استراتژي توزيع

–      تعيين معيارهاي ارزيابي استراتژي ترويج و تبليغ

–      تعيين معيارهاي ارزيابي عملکرد مدير و کارکنان بخش بازاريابي و فروش

–      تعيين معيارهاي ارزيابي عملکرد تأمين‌کنندگان خدمات بازاريابي شرکت (شرکت‌هاي تبليغاتي همکار، نمايندگي‌ها و …)

10- زمانبندي اجرای عملیات بازاریابی و فروش

دراین مرحله با توجه به اقدامات اولیه انجام شده، اولویت‌های اجرای برنامه، تعیین و زمانبندی شروع و پیشرفت برنامه، تدوین می‌شود.

جمع بندی:

برنامه بازاریابی یک سند مکتوب است که وضعیت کنونی شرکت را با توجه به مشتریان، رقبا و محیط بیرونی به تفصیل شرح می‌دهد و رهنمودهایی برای محقق ساختن اهداف ، اجرای اقدامات بازاریابی و تخصیص منابع طی دوره برنامه ریزی ارائه می‌کند. این برنامه به منظور توسعه استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی جهت دستیابی به مجموعه‌ای ویژه از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تدوین می‌شود. فرآیند تدوین برنامه بازاریابی لزوما پیچیده نیست اما نیازمند سازماندهی بسیار دقیق است، زیرا یک برنامه‌بازاریابی نیازمند جمع‌آوری اطلاعات قابل توجه از منابع مختلف و تحلیل دقیق آن است.

تدوین کننده: نوید سیفی

 

بازدیدها: 49

نوید سیفی
نوید سیفی
نوید سیفی(مشاور مدیریت کسب و کار – بازاریابی و فروش)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

This site is protected by wp-copyrightpro.com