تحقیقات بازار - گزارش های بازار - نوید سیفی
راهنمای تحقیقات و گزارش‌های بازار
2017-02-03
مراحل تدوین برنامه بازاریابی
تدوین برنامه بازاریابی(قسمت اول)
2018-07-28
برنامه بازاریابی و فروش

برنامه بازاریابی و فروش

یک طرح کسب و کار سندی است که مشخص می‌کند ما به‌دنبال تحقق چه اهدافی هستیم و در قالب مقادیر کمی و کیفی بیان می‌کند که براي تحقق اهداف چه فعالیت‌هایی انجام خواهد شد. تدوین یک طرح کسب و کار منسجم، منجر به افزایش شانس ما در ایجاد یک شرکت موفق خواهد شد.

برنامه بازاریابی در حکم نقشه راه شرکت برای کسب درآمد در یک تا چند سال آینده بوده و تمام فعالیت‌های تجاری یک شرکت باید مطابق برنامه مذکور باشد و لذا عملکرد و نتایج کار شرکت در آن دوره بر اساس میزان دستیابی به اهداف برنامه، ارزیابی می‌شود. به‌همین دلیل لازم است در تدوین برنامه بازاریابی تمام افرادی که در اجرای برنامه نقش دارند سهیم شده و مشارکت نمایند.

برنامه فروش، استراتژی است که اهداف و تاکتیک های فروش را برای کسب وکار شما تعریف کرده و مراحل مورد نیاز برای رسیدن به اهداف‌تان را مشخص می‌کند. طرح فروش به شما کمک خواهد کرد تا مجموعه‌ای از اهداف فروش را برای کسب و کارتان تعریف کنید.
بنابراین باید استراتژی‌های فروش را متناسب با بازارهای هدف‌تان، انتخاب کنید.

دراین خصوص موارد زیر را باید مدنظر قراردهیم:

1- برنامه‌ریزی و تحقق آن زمان می‌برد(هدف گذاری – تعیین رویه ها و استراتژی ها – تدوین برنامه اجرایی – تعریف ساز و کار مناسب برای اجرای برنامه – تعریف پروژه برای هر فعالیت – کنترل و ارزیابی)

2- بایستی برای کمترین انحراف از برنامه، اطلاعات کافی از شرکت، محصولات و مشتریان خود و شرکت، محصولات و مشتریان رقبا داشته باشیم.

3- عمیق کردن پیوند با مشتریان(انتخاب درست مشتری به‌علاوه اینکه مشتری احساس کند به همراه ما منافع بیشتری دریافت می‌کند).

4- متفاوت بودن با رقبا (شناخت اینکه، ترجیح مشتری به ما نسبت به رقبا برای چیست ؟).

5- هدف‌گذاری برای جذب مصرف کننده‌ها یا نماینده‌های توزیع و فروش(برای رسیدن به این هدف، باید اقدامات لازم لیست شود، مسئولیت هر کار به عهده فرد مشخصی قرارداده شود، ساز و کار لازم تعیین شود و پروژه اجرا شود).

6- اصل درست کار کردن (طبق شیوه نامه‌ها کارکنیم) را همواره سرلوحه خود قرار دهیم.

7- اصل سرعت‌عمل در پاسخگویی به نیاز بازار قبل از رقبا(برای این منظور باید این اصل در بین واحدها و کارکنان شرکت به‌عنوان مشتریان درون سازمانی جاری شود تا نتیجه آن به بیرون از شرکت یعنی نزد مشتریان سرایت کند).

اجزای برنامه‌های راهبردی و عملیاتی بازاریابی

1-  شناسایی و تحلیل بازار(تحقیقات بازار)

3-  اهداف

4- استراتژی ها

5- تاکتیک‌ها و برنامه‌های عملیاتی

6- ساختار واحد بازاریابی

7- بودجه بازاریابی

8- پیش‌بینی‌های مالی

9- نظام نظارت و کنترل برنامه

10- زمانبندی اجرای برنامه

یکی از نتایج تدوین برنامه‌ بازاریابی، این است که از آن برای هدایت تصمیمات آینده خود استفاده کنید. اگر این طرح نتواند در بهبود کسب و کارتان به شما کمک کند (صرف نظر از این‌که برنامه چقدر خوب یا بد است)، ارزشی نخواهد داشت. تغییرات عمده (محیط درونی و بیرونی) در یک کسب و کار به طور خاص بر تمام جنبه‌های عملیاتی، از جمله بخش بازاریابی شرکت، تاثیر می‌گذارد. پس، در دوره‌های زمانی مشخص، برنامه را مرور کرده و اهداف مالی، فروش و بازاریابی آن‌را با اهداف کلان شرکت مجددا همسان سازی کنید.

نویسنده: نوید سیفی

بازدید: 30

نوید سیفی
نوید سیفی
نوید سیفی(مشاور مدیریت کسب و کار – بازاریابی و فروش)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

This site is protected by wp-copyrightpro.com